Informatie over Super Deluxe Edition van “Tommy”

Op The Who.com staat informatie over de Super Deluxe Edition van “Tommy”. Deze zal op 11 november uitgebracht worden. Naast het album bevat de boxset een CD met 20 demo’s en outtakes, een CD met live-opnames uit 1969 en een CD met het album in 5.1 mix.  De liveopnames komen van tapes die Bob Pridden had moeten verbranden en zijn voornamelijk van het concert in Ottawa (15 oktober 1969).

Daarnaast bevat de box een boek met foto’s, een essay en een poster.

6 thoughts on “Informatie over Super Deluxe Edition van “Tommy”

  1. Het zijn op zichzelf wel mooie boxen. Heb Live at Leeds superdeluxe in de kast staat en al draai ik ze niet veel, die Hull tapes waren toch wel een leuke aanvulling. (Al draai ik steeds vaker de originele 6-track Live at Leeds trouwens). Quadrophenia superdeluxe heb ik overgeslagen: alleen een nieuwe ‘train whistle’ vond ik een beetje magertjes en 5.1 kan ik niet draaien….
    Maar deze lijkt me wel wat. Met een live Tommy uit ’69!

  2. Nou, de “Quadrophenia”-box vond ik juist wél de moeite waard vanwege al die demos, en zeker de demos van nummers die nog nooit uitgebracht waren (“Anymore”, “Is It Me?”, “Joker James”, etc). Deze “Tommy” vind ik dan weer wat mager. Alle demo’s zijn bekend en de livetracks komen hoogstwaarschijnlijk van de bootleg “Pure Rock Theatre” af. Ik had graag wat extra band-outtakes gehoord, zoals bijv. “Sally Simpson” en “Mrs. Simpson” op de eerste Deluxe Edition. Horen hoe de band flauwekul maakt tijdens de opnames, vind ik veel leuker om te horen dan alweer de demo van “It’s A Boy”.

  3. Deze bootleg (Pure Rock Theatre) heb ik niet. Ik ken ‘m ook niet dus ben wel benieuwd naar een Live Tommy uit ’69. (Ik vind de Woodstock versie -al is-ie erg rommelig en ‘ragged’- erg goed!).
    Mijn bezwaar tegen de demo’s bij de Quadbox was, en is, dat ze te opgepoetst zijn. Tot aan het toevoegen van complete drumpartijen. Dan zijn het geen demo’s meer volgens mij… Maar goed, kom ik ‘m nog eens -betaalbaar- tegen dan ga ik hem wel kopen. Overigens heb je gelijk: ik vind de echte band outtakes ook veel leuker dan de demo’s. Die heb ik geloof ik op een ‘yellow Dog’ boot.
    Ik begrijp sowieso niet veel van de beslissingen van Universal Music. Waarom is er nog geen ‘The Ox’ op cd? Of de prachtige ‘Fillmore East’ opnames uit 1968? Om maar wat te noemen. Ik zou het zó kopen. Maar ik ben bang dat we over een jaar of twee een ‘superdeluxe’ van Who’s Next krijgen…
    Groet!

Geef een reactie

