18 september 1971: “Who’s Next” op 1 in UK

UDiscover besteedt aandacht aan het feit dat op 18 september 1971 “Who’s Next” de nummer 1 van de Britse hitlijsten behaalde.

“The album had debuted in runner-up spot the week before, behind Simon & Garfunkel’s long-running ‘Bridge Over Troubled Water.’ 43 years ago today, ‘Who’s Next’ moved to the summit, before itself being unseated a week later by Deep Purple’s ‘Fireball.’ It was The Who’s fifth album to reach the UK top ten, and they would repeat the feat another ten times, including with 2006’s ‘Endless Wire.’ But they would never get back to No. 1.

3 thoughts on “18 september 1971: “Who’s Next” op 1 in UK

  1. Vandaag de dag nemen we zo’n plaat als ‘Who’s next’ voor lief. Vooral omdat op de rockzenders regelmatig tracks van deze plaat voorbijkomen. Maar dit was de eerste elpee van The Who die ik zelf kocht, van mijn eigen bijelkaar gespaarde zakcenten. Sterker nog, het was de allereerste elpee ooit die ik zelf kocht. Natuurlijk had ik “Baba O’riley” al eens op de radio wel eens voorbij horen komen, maar toen ik ‘Who’s Next’ helemaal van begin tot eind had gehoord was ik er echt een beetje beduusd van en wist ik dat ik fan voor het leven zou zijn. We zijn sindsdien wel wat gewend en vergeten dat dit indertijd echt een baanbrekende plaat was. Werken met synth- en orgelsequences in een rocksetting was nog nooit eerder zó gedaan. Zulke sterke songs en niet één zeperd. Ik was gelijk verkocht en het is natuurlijk moeilijk kiezen, want alle Who-platen zijn me dierbaar, maar áls ik moet kiezen, dan is ‘Who’s Next’ is nog steeds mijn favoriete Who-plaat…

  2. Zou mooi zijn als dit album ook eens in zo’n Super Deluxe box set uitgebracht gaat worden, in navolging van Leeds, Quadrophenia, en Tommy van de afgelopen jaren.

    Misschien een 45th Anniversary edition of iets dergelijks.. who knows.

    • Gaat er vast en zeker komen, die box. Want Universal is vastbesloten de Who-catalogus tot de laatste druppel uit te melken.
      Er is trouwens een 5LP/4CD bootleg,box “The Alternate Who’s Next” met veel PT demo’s en Who-outtakes en alternatieve mixen. Heb ik ooit in een vlaag van verstandsverbijstering gekocht. Het leek een goed idee, maar ik had eigenlijk bijna alles al en de ‘alternate mixes’ vind ik eigenlijk bar en boos….:/

Geef een reactie

